Výhradní prodej! ANO nebo NE?
21. 05. 2019

Výhradní prodej! ANO nebo NE?

Chystáte se prodat svou nemovitost a zvažujete, jak prodat co nejlépe. Prodej svépomocí a ušetřit provizi? Zadat prodej několika realitním kancelářím nebo makléřům? Nebo vsadit na "jednoho koně" a svěřit prodej výhradně jednomu makléři?

Vezmeme to popořadě, dáme si dohromady pro a proti a vyvrátíme u toho také pár nebezpečných mýtů.

O prodeji "svépomocí" bylo již napsáno mnoho a pokud v tomto ještě nemáte jasno, doporučuji si přečíst můj článek "Také si myslíte, že je realitka při prodeji zbytečná?".

Pojďme se nyní blíže podívat na volbu tzv. EXKLUZIVNÍ vs NEEXKLUZIVNÍ prodej.

Při prodeji s několika RK se budou makléři více snažit a navzájem se předhánět, aby se nemovitost přes ně prodala.

Mýtus? Ano! Opak je bohužel pravdou. O prodej Vaší nemovitosti se ve finále žádný makléř nestará. Dopadne to tak, že každý zveřejní inzerát a čeká, co se stane. Je to z toho důvodu, že do takové spolupráce jdou pouze méně zkušení a méně kvalitní makléři. Ti kvalitnější Vás s touto spoluprací odmítnou. Bez výjimky.

Exkluzivní prodej majitele zavazuje, že nemůže pak svou nemovitost prodat svému zájemci.

Asi největší mýtus. Exkluzivita není o tom, že si majitel nemůžet najít kupce sám. Může se přece stát, že nějaký známý majitele má souseda a jeho bratr z druhého kolene... No prostě se majiteli někdo ozve, že od něj nemovitost koupí. U profesionálního makléře toto není problém domluvit. Exkluzivita je dohoda, kdy makléř a majitel táhnou za jeden provaz a mají stejný cíl. Pro tyto případy jsou možné různé domluvy i při výhradním/exkluzivním prodeji.

Více makléřů = lepší prezentace.

Bohužel ne. Každý neexkluzivní makléř zajistí pouze fotky, maximálně amatérské video, nebo spíše promítání fotek a to je vše. Jednoduše se jim nechce do prezentace investovat. Proč taky? Vždyť je dost možné, že nemovitost ani neprodají a tak jen blázen (nebo právě nezkušený makléř) by do takového obchodu dával svůj čas a peníze.  

Čím více realitek, tím více zájemců.

Opět velký mýtus. Naopak pokud bude na internetu 2, 3… 5 inzerátů stejné nemovitosti a pokaždé od někoho jiného, vždy to v zájemcích vzbuzuje nedůvěru a chuť výrazně smlouvat o ceně.

Více realitek znamená více inzertních míst, kde se Vaše nemovitost objeví.

Dnes už tomu tak také není. Většina makléřů inzeruje na všech důležitých portálech.

Osobně lidem říkám, že výběr makléře je naprosto ZÁSADNÍ. Pokud zvolíte dobře jednoho makléře, máte vyhráno! Dobrý makléř je propojený se stovkami dalších makléřů, takže i když dáváte svou nemovitost do rukou jednomu, budete v mnohem silnější pozici, než když zaúkolujete 10 různých makléřů, kteří pro prodej dělají minimum a s konkurenčními makléři nechtějí spolupracovat.

Jak poznat toho pravého?

Zjistil jsem, že když nemá člověk srovnání, je těžké kvalitu makléřů posoudit. Nedávno si mě pozvala majitelka domu kousek za Prahou, která již prodávala svou nemovitost přes více makléřů. Pozvala si mě, protože prodej trval už půl roku ale kupec stále nikde. Když jsem se jí zeptal, jak je s makléři, kteří jí prodávají nemovitost spokojená, oznámila mi, že spokojená s prezentací JE a že vlastně neví kde je problém. Upozorňuji, že nikdy konkurenční makléře nepomlouvám. Ukázal jsem této majitelce, jak by měl prodej a prezentace vypadat, aby docílila požadované částky.

Druhý den mi sama majitelka volala, že celou noc nespala. Nejzajímavější bylo, že najednou na prezentaci svého domu, kterou měla do té doby za „DOBROU“ viděla, že je vlastně podprůměrná a není divu, že nemá prodáno. Když jsem jí pak předložil v deskách vyhotovenou podrobnou tržní analýzu pro prodej jejího domu, pouze kroutila hlavou. Vše jí dávalo smysl, jen do té doby nevěděla, že prodej může takto vypadat… Co jsem jí ve stručnosti ukázal jsem popsal v dalším mém článku "Jak prodavají nejúspešnější profesionálové"

Závěrem:

Každý ať si zvolí styl prodeje, který mu vyhovuje. Osobně jsem na neexkluzivním prodeji nenašel pro majitele jedinou výhodu. Proto pokud Vás nějaká skutečná výhoda napadla, tak mi ji klidně napište. Rád se poučím a pokud to bude dávat smysl, rád tento článek o výhody doplním.

Mé doporučení při rozhodování je nic neuspěchat, abyste pak těchto zásadních kroků nelitovali, protože prodat svou nemovitost můžete jen jednou.

Držím Vám palce!

Majitelům dále doporučuji články:

"Chcete také zjistit jaká je maximální hodnota Vaší nemovitosti?"

„Jak prodávají nejúspěšnější profesionálové“.

„Vzkazy od zájemců ve schránce? Je to možné?"

a

"Také si myslíte, že je realitka při prodeji zbytečná?"

Miroslav Unger
Autor: Miroslav Unger

Jsem člověk, který se rád učí nové věci a pokořuje své vlastní hranice. K realitní činnosti mě v roce 2013 přivedla jedna velmi zajímavá kniha, která mě přesvědčila o tom, že toto je profese, které se chci naplno věnovat.

Zprostředkoval jsem již obchody v hodnotě stovek milionů korun a nabral cenné zkušenosti. Nespokojuji se se standardem, svým klientům nabízím maximálně profesionální, ale zároveň lidský přístup, který považuji za nesmírně důležitý. Osobně cítím, že právě toto lidem v téhle profesi velice chybí. Mým cílem není nemovitost jen „prodat“. Můj skutečný úkol je, aby můj klient na prodeji nemovitosti získal maximální možnou částku. Kladu velký důraz na perfektní prezentaci s využitím cílených marketingových strategií, protože jedině tak je možné docílit maximální prodejní ceny. Neskutečně mě tato práce baví a není nad to, když jsou klienti z mé práce nadšení. To je možná jeden z důvodů, proč se mnou lidé spolupracují a doporučují mě dál.

Co říkají lidé, kteří mě požádali o prodej svých nemovitostí, naleznete  ZDE

  overeno_klienty_makler trm_logo_1 

Neodcházejte s prázdnou!

Pravidelné články a důležité informace ze světa realit do Vašeho emailu ZDARMA

zpracováním osobních údajů